Veel gestelde vragen
Op deze pagina vind je een overzicht van de meest gestelde vragen over de Sistema producten en het gebruik ervan. Vind je hier niet het antwoord op je vraag neem dan contact met ons op. Wij zijn telefonisch bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 10:00u tot 17:00u via nr. 076 – 5320896. Per email zijn we 24 uur per dag bereikbaar via contact@sistema-kopen.nl. En wil je de producten in het echt bekijken, maak dan een afspraak voor een bezoek aan de Sistema Store. Het adres is Weidehek 66D in Breda.
Wat zijn de verzendkosten bij sistema-kopen.nl?
Voor het verzenden van je bestelling naar een adres in Nederland hanteren we een standaard tarief van €6,95. Heeft je bestelling een waarde van €69,50 of méér dan is verzending gratis. Voor het verzenden van je bestelling naar een adres in België geldt een standaard tarief van €9,95. Naar België verzenden we gratis van € 99,50. Voor zakelijke bestellingen gelden andere voorwaarden. Wil je weten welke? Neem dan contact met ons op.
Waar kan ik mijn bestelling afhalen?
Als je iets hebt gekocht in onze webshop dan kun je ervoor kiezen om je bestelling bij ons af te halen. In dat geval betaal je géén verzendkosten. Het adres waar je bestellingen kunt afhalen is: Weidehek 66D in Breda.
Wat is de bedenktijd bij sistema-kopen.nl?
Wanneer u iets heeft gekocht in onze webshop dan heeft u het recht om u te bedenken en uw aankoop geheel of gedeeltelijk te retourneren. De bedenktijd die u daarvoor heeft gaat in op de dag dat u de bestelling heeft ontvangen en duurt 14 dagen. Valt de laatste dag van deze periode in het weekend of op een feestdag dan loopt de bedenktijd door tot en met de eerstvolgende werkdag. Wanneer u de aankoop wilt retourneren dan moet u ons dat binnen de bedenktijd laten weten. De eenvoudigste manier om dat te doen is door het sturen van een e-mail bericht naar contact@sistema-kopen.nl. Om onze service te verbeteren zijn we altijd nieuwsgierig naar de reden waarom u van uw aankoop wilt afzien maar u bent niet verplicht om die te vermelden.
Ik wil een artikel retourneren. Wat moet ik doen?
Wanneer u besluit om uw aankoop te retourneren dan moet u ons dat binnen de bedenktijd laten weten. De eenvoudigste manier om dat te doen is door het sturen van een e-mail bericht naar contact@sistema-kopen.nl. Aan het retourneren is een aantal voorwaarden verbonden. Zo moet het artikel dat u wilt retourneren ongebruikt zijn en moet het in de originele verpakking zitten. De kosten voor het retourneren zijn voor uw eigen rekening. Zodra het artikel bij ons binnen is ontvangt u het oorspronkelijk betaalde bedrag terug. Voor alle details leest u onze Algemene Voorwaarden.
Ik heb een defect product ontvangen. Wat moet ik doen?
Alle producten die wij verkopen worden vóór verzending gecontroleerd. Toch kan het gebeuren dat u een product ontvangt dat beschadigd of zelfs defect is. In dat geval neemt u contact met ons op. Dat kan door te bellen naar +31 (0) 76 5320896 of door het sturen van een e-mailbericht naar contact@sistema-kopen.nl. Soms kunnen we het probleem oplossen door het sturen van een vervangend onderdeel. Als dat niet kan ontvangt u een geheel nieuw product.
Ik heb een klacht over mijn Sistema product. Wat kan ik doen?
Het kan gebeuren dat je na een tijdje ontevreden bent over het gebruik of de werking van je Sistema product. Soms komt dat door de manier waarop je het product gebruikt en is het eenvoudig op te lossen. Maar het komt ook voor dat er sprake is van een materiaal- of productiefout. Hiervoor ga je in eerste instantie terug naar de winkel waar je het product hebt gekocht. Zij kunnen je adviseren over het gebruik of een vervangend product aanbieden. Als dat niet lukt, maak dan gebruik van het contactformulier op de internationale website van Sistema Plastics. Vul je contactgegevens in en omschrijf het probleem. Voeg eventueel een aantal duidelijke foto’s toe. Het kan even duren, maar de specialisten van Sistema zullen erop reageren.
Zijn de lunchproducten van Sistema BPA-vrij?
Ja, alle producten van het merk Sistema zijn vrij van BPA (Bisphenol A) en Ftalaten (weekmakers)
Hoe reinig ik mijn drinkfles?
Alle drinkflessen van Sistema mogen op het bovenste rek van de vaatwasser om te worden gereinigd. Houd wel rekening met het volgende: De Sistema Twist ‘n Sip Squeeze en Wave Bottle To Go flessen hebben een smalle opening. Daardoor zal het water uit de sproeiers de bodem van de flessen niet goed kunnen bereiken en zullen de flessen niet goed schoon worden. Het advies is om deze flessen handmatig te wassen. De flessen van het type Sport Fusion, Hourglass en Trio hebben een veel bredere opening en zijn daardoor beter geschikt voor reiniging in de vaatwasser. De beste manier om je drinkfles te reinigen blijft echter door deze na gebruik goed te spoelen met warm water en open op te bergen.
Zo reinig je de dop van een Sistema Twist ‘n Sip Squeeze drinkfles
Zo reinig je de dop van een Sistema Wave Bottle To Go drinkfles
Kan ik losse delen bestellen?
Soms raak je een clip van je product kwijt of gaat er een onderdeel kapot. Het is zonde om daarvoor het hele product te vervangen. Een beperkt aantal delen kun je bij ons bestellen maar het is niet altijd verstandig om dat te doen. Soms zijn de verzendkosten even hoog of hoger dan de waarde van het deel of product zelf. In dat geval kun je beter een nieuw product aanschaffen en het oude als reserve gebruiken. Als je een deel zoekt neem dan telefonisch of per mail contact met ons op.
Mijn Sistema product lekt. Hoe komt dat?
Let er altijd op dat je het product gebruikt waarvoor het is bedoeld. Van een nieuwe fles mag je verwachten dat deze lekvrij is maar een lunchbox hoeft niet waterdicht te zijn. Om je Sistema product goed in conditie te houden, let dan op het volgende. Als je je product reinigt in de vaatwasser, controleer dan eerst of het daarvoor geschikt is. Plaats het product altijd op het bovenste rek en zorg ervoor dat het product niet klemt of tijdens het wasprogramma kan gaan klemmen. Wanneer het product in de hete vaatwasser klem komt te zitten en afkoelt kan het zijn vervormd. Daardoor zal het niet meer goed sluiten. Let er tijdens het gebruik van het product op dat er geen vuil tussen de afdichtingen en de randen terecht komt. Wanneer er een pitje of een korrel tussen de afdichting en de rand klem komt te zitten kan de afdichting beschadigen en niet meer goed sluiten.
Zijn de producten van Sistema recyclebaar?
Ja. De meeste producten van Sistema zijn gemaakt van polypropyleen (PP). Producten gemaakt van PP zijn te herkennen aan het recyclingsymbool met daarin het getal 5. PP is één van de meest toegepaste kunststofsoorten en kan zeer goed worden gerecycled. Dat komt onder andere doordat PP heel goed van andere kunststoffen en materialen kan worden gescheiden.
Is er ook een grotere Breakfast To Go?
Veel mensen vinden de Breakfast To Go een ideaal product voor het meenemen van yoghurt in combinatie met fruit en/of flakes maar vinden het bakje net iets te klein. Helaas bestaat er nog niet een grotere uitvoering van dit product maar wellicht heb je iets aan deze tip: De Soup Mug To Go van Sistema heeft een 20% grotere inhoud dan de Breakfast To Go. Het verschil is 120 mL. Nu is de bovenkant van de Soup Mug To Go exact gelijk aan die van de Breakfast To Go. De deksels van beide producten zijn identiek van vorm en afmeting met uitzondering van de ontluchtingsopening in het midden. Daardoor zijn ze uitwisselbaar. Het inzetbakje van de Breakfast To Go past ook precies in de Soup Mug To Go. Zo kun je dus je Soup Mug To Go ombouwen tot een grotere Breakfast To Go. Let er wel op dat als je de yoghurt onderin doet, je het lepeltje beter apart mee kunt nemen. Dat scheelt een hoop geknoei.
Mijn kunststof product is verkleurd. Wat moet ik doen?
Sommige voedingsmiddelen en kruiden zoals tomaat of kerrie kunnen verkleuringen geven. Behalve dat het er niet zo mooi uitziet zijn deze verkleuringen niet schadelijk voor de gezondheid. Aan het gezondheidsaspect wordt door Sistema veel aandacht besteed. Om die reden zijn de producten van Sistema ook gemaakt van kunststoffen die vrij zijn van Bisphenolen en Ftalaten. Kunststoffen die bestand zijn tegen verkleuringen bevatten vaak componenten die minder goed zijn voor de gezondheid. Je kunt de verkleuringen niet wegpoetsen. De beste manier om je Sistema of andere kunststof producten te reinigen is door ze in een sopje van afwasmiddel met een afwasborstel schoon te maken. Je kunt ze ook reinigen in de vaatwasser maar zorg er dan wel voor dat de delen niet kunnen gaan klemmen. Delen die klem komen te zitten kunnen vervormen en daardoor minder goed sluiten. Reinig kunststof producten (eender van welk merk) nooit met een schuursponsje! Daardoor wordt de structuur van het materiaal aangetast en kunnen er in het ergste geval kunststof deeltjes in de voeding terecht komen. De Sistema Soup Mug wordt geleverd in diverse kleuren. Als je kiest voor de kleur rood zul je de verkleuringen ten gevolge van ingrediënten nauwelijks zien (ondanks dat ze er zijn). Zoek je een product dat ongevoelig is voor verkleuringen kies dan voor producten van glas, melamine, metaal of porcelein. Het nadeel van die producten is vaak wel dat ze niet dezelfde functionaliteiten hebben als kunststof.
Mag mijn Sistema product in de magnetron?
De meeste Sistema producten zijn geschikt voor gebruik in de magnetron. Maar niet alle producten zijn daarvoor bedoeld. Wees daarom voorzichtig en let goed op hoe je ze gebruikt. Speciaal voor gebruik in de magnetron heeft Sistema de Microwave-lijn ontwikkeld. Producten uit deze lijn kunnen een temperatuur aan van maximaal 140°C en zijn voorzien van een ontluchtingsopening in het deksel. Alle andere Sistema producten mogen alleen open, dus zonder deksel, in de magnetron. Deze producten kunnen tegen een temperatuur van maximaal 100°C. Worden ze warmer dan kunnen ze vervormen en in extreme gevallen zelfs smelten. Sommige Sistema producten mogen helemaal niet in de magnetron. Dit wordt aangeduid door middel van een pictogram op het product zelf of op het label. Als je een kunststof product gebruikt in een combi-magnetron, let er dan op dat deze voor gebruik volledig is afgekoeld. Wanneer het apparaat is gebruikt als oven en de temperatuur is opgelopen tot meer dan 100°C kunnen de kunststof producten vervormen en in extreme gevallen zelfs smelten. Eet in ieder geval nooit voeding uit een product dat beschadigd uit de magnetron komt.
Mijn Sistema product is gebarsten. Hoe komt dit?
De kunststof producten van Sistema barsten nooit spontaan. Een barst wordt meestal veroorzaakt door een klap tegen een hard voorwerp of doordat het product is klem geraakt. Wanneer een product eenmaal is gebarsten kan het niet worden gerepareerd en moet het worden vervangen.
Er zit een lelijke, doffe rand in mijn Sistema Soup Mug. Hoe komt dit?
Soepen bevatten oliën en vetten die boven drijven. Deze oliën en vetten warmen in de magnetron veel sneller op dan water. Wanneer soep te lang of op een te hoog vermogen wordt verwarmd kan de temperatuur van daarop drijvende oliën en vetten oplopen tot boven de max. toelaatbare temperatuur van 140°C. Daardoor kan het product beschadigd raken. Deze beschadiging treedt meestal op in de vorm van een lelijke, doffe rand aan de binnenzijde. De beschadiging kan niet worden hersteld maar heeft geen negatieve invloed op de werking van het product. Ook zijn er geen gezondheidsrisico’s. Om het probleem te voorkomen geven we de volgende tips: 1. Stel de magnetron in op een gemiddeld vermogen. 2. verwarm de soep niet langer dan 30 seconden aan één stuk. 3. Roer de soep regelmatig goed door.